Skocz do zawartości


Zdjęcie

tłuszcze nasycone i nienasycone

tłuszcze nienasycone nasycone

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2 odpowiedzi w tym temacie

#1 Maja P.

Maja P.

    Mistrz

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 783 postów

Napisano 19 July 2018 - 12:13 PM

Czym się różnią?



Polecamy

Polecamy
  • Advert

#2 DeckardShaw

DeckardShaw

    Gaduła

  • Members
  • PipPipPip
  • 154 postów

Napisano 19 July 2018 - 12:57 PM

Ogólnie mówiąc - kwasy tł. nienasycone, to tzw. NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe). Są to tłuszcze pochodzenia roślinnego; ich źródłem mogą równiez być np. ryby. Niedobór NNKT może dość poważnie zaburzyć funkcjonowanie naszego organizmu (choroby skóry, łamliwość włosów i paznokci. a nawet bezpłodność, czy też problemy z utrzymaniem ciąży). Unikać jedynie należy tłuszczy trans, czyli kw. tłuszczowych nienasyconych o określonej konfiguracji cząsteczki. Do tej kategorii należą m.in. margaryny w kubkach; duże ilości zawierają też fast-foody, chipsy, słodycze, ogólnie praktycznie każda wysokoprzetworzona żywność. Ich duże spożycie sprzyja rozwojowi m.in. cukrzycy typu 2 i zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. 

Kwasy tłuszczowe nasycone z kolei są głownie pochodzenia zwierzęcego (wołowina, wieprzowina, śmienana, smalec, masło, tłuste sery, itd.). Są bardzo dobrym źródłem energii, pomagają również w przyswajaniu witamin. Z ich spożywaniem nie należy jednak przesadzać - ich nadmiar może powodować wzrost cholesterolu LDL, czyli tego "złego". Bardzo dobrym rodzajem tłuszczy sa oleje MCT, czyli średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Są łatwostrawne, co sprawia, że mogą być bardzo dobrym źródłem energii np. w diecie białkowo - tłuszczowej. 

To tak w skrócie.


  • Maja P. lubi to

#3 Maja P.

Maja P.

    Mistrz

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 783 postów

Napisano 19 July 2018 - 13:14 PM

Ogólnie mówiąc - kwasy tł. nienasycone, to tzw. NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe). Są to tłuszcze pochodzenia roślinnego; ich źródłem mogą równiez być np. ryby. Niedobór NNKT może dość poważnie zaburzyć funkcjonowanie naszego organizmu (choroby skóry, łamliwość włosów i paznokci. a nawet bezpłodność, czy też problemy z utrzymaniem ciąży). Unikać jedynie należy tłuszczy trans, czyli kw. tłuszczowych nienasyconych o określonej konfiguracji cząsteczki. Do tej kategorii należą m.in. margaryny w kubkach; duże ilości zawierają też fast-foody, chipsy, słodycze, ogólnie praktycznie każda wysokoprzetworzona żywność. Ich duże spożycie sprzyja rozwojowi m.in. cukrzycy typu 2 i zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. 

Kwasy tłuszczowe nasycone z kolei są głownie pochodzenia zwierzęcego (wołowina, wieprzowina, śmienana, smalec, masło, tłuste sery, itd.). Są bardzo dobrym źródłem energii, pomagają również w przyswajaniu witamin. Z ich spożywaniem nie należy jednak przesadzać - ich nadmiar może powodować wzrost cholesterolu LDL, czyli tego "złego". Bardzo dobrym rodzajem tłuszczy sa oleje MCT, czyli średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Są łatwostrawne, co sprawia, że mogą być bardzo dobrym źródłem energii np. w diecie białkowo - tłuszczowej. 

To tak w skrócie.

Dzięki wielkie ;)


  • DeckardShaw lubi to





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: tłuszcze, nienasycone, nasycone

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych